Sunday, March 14, 2010

Payung Siti Fatimah

Assalamualaikum...

okeh, sebelum ni aku pernah cakap nak tulis pasal payung siti fatimah. haaaa... baru sekarang nak tulis. huhu

Payung Siti Fatimah

bagi yang tak tahu cerita ni pasal apa, ceritanya secara ringkas ialah pasal seorang isteri yang mengizinkan suaminya kahwin lagi satu. selebihnya, selidik sendiri la yer.

masa aku foundation dulu, kak naqibah aku, kak rudi pernah cakap, "insyaAllah, akak boleh terima poligami". kawan aku sorang ni terkejut, tanya kenapa sanggup terima poligami? aku pulak senyap aje.

bagi aku poligami tu tak salah, selagi tuntutan agama, syarat2nya dipenuhi. memang susah nak terima ada madu, berkongsi kasih seorang suami. tapi tak mustahilkan, untuk 2 orang isteri atau lebih hidup bersama?

meskipun aku cakap poligami tu tak salah, aku tak sokong jugak kalau ada orang nak kahwin lebih. yang bakal terluka mungkin lebih ramai dari yang kita jangka. hati orang, lain ragamnya. tapi kalau dah cukup syarat, tak ada sebab untuk aku bantah. kadang2 perkara macam ni terserah kepada kita. baik kita fikir pasal benda tu, baiklah dia. buruk kita fikir, buruklah dia.

kalau perkara yang sama berlaku pada aku, aku sendiri tak boleh janji yang aku boleh terima dengan tenang. mungkin mengamuk satu rumah baru boleh tenang. mungkin juga menangis sampai bengkak biji mata. yang boleh aku janjikan, aku akan cuba sedaya upaya terima dengan tenang. terima atau tidak, terserah pada waktu itu.

ada satu quote aku baca kat blog orang. komen pasal cerita payung siti fatimah jugak. bergetar hati aku bila baca quote ni. katanya

"itulah. sekarang ni susah nak cari orang yang sayang Allah lebih dari segala2nya."

tepuk dada, tanya iman.



p/s: aper yang berlaku adalah yang terbaik untuk kita. sekalipun itu adalah satu kesilapan.

---x---

3 comments:

duranian said...

wow nuzul
ade hrpn berpoligami ni
tapi pempuan leh ke poligami
hak2

-J- said...

hmm...
ble berckp psl poligami...
rmai yg mempertahankn diri mengatakan yg itu adalah sunnah nabi..
ye, mmng btul...
tpi kte kne ingt...
nabi berpoligami kerana dakwah...
dan org zaman sekarang berpoligami kerana??...
mungkin ad segelintar yg benar2 mengikut sunah nabi berpoligami kerana dakwah...
tpi ak yakin, lbh ramai lg yg berpoligami kerana nafsu...
klau kte tngk blik...
Isteri2 Rasulullah s.a.w semuanya janda...
kecuali Saidatina Aisyah..
dan mcm yg kte ketahui, nabi sngt menjaga anak2 yatim dan juga janda2...
jdik, kpd lelaki2 zaman skang...
klau btul la nk ikut sunah nabi..
klau btul nk berpoligami krn dakwah..
crilah janda2, ibu2 tunggal.. yg hidupnya susah...
yg perlukan pertolongan, bantuan dan bimbingan...
utk dijadikan isteri...
dan berlaku adillah kpd isteri2 kamu...

wallahualam...

nuZoul said...

tepuk dada tyer iman...