Friday, November 12, 2010

CUACA FORD [week 23, day 4] bunga dan kumbang, siang dan malam, cantik dan hodoh!

Assalamualaikum...

siapa dan apa? mengapa dan bagaimana? bila dan di mana? tanya diri sendiri dan tak pernah berjawab. mungkin sudah untuk yang berpunya. mungkin juga belum walaupun sudah berpunya. kenapa dan mengapa? tepuk dada tanya selera.

subjek yang sangat subjektif. yakin tapi akhirnya terputus. tapi bukan semua. ada yang "happy ending". ada juga "happy ending" gaya Avril Lavinge. tapi soalnya kenapa kita perlukannya? kenapa kita mencari bila yang pasti ada di depan mata? buta ker? buta hati? hati dah mati, kosong?

tamak mungkin. sunyi pun mungkin. mungkin jugak dua-duanya sekali. yang ada kadang kala masih mencari. yang tak ada pusing kepala, ligat lagi mencari. yang dah jumpa senyum lebar, takkan lepas sampai bila-bila. kadang-kadang yang dah ada malas nak jaga. tercicir kat tengah jalan. bila dah hilang meraba-raba cari kat mana tercicir. meraung sedih merayu nak balik. tapi ada jugak yang lega. mungkin jugak satu beban sebab itu bukan kemahuan sendiri.

kadang kala bila ada rasa terikat. terkongkong, tak dapat nak apa-apa.

yang dah ada tu ada sebab tak kuat ke? habis tu yang tak ada kuat sangat? tak jugak. habis tu yang kuat tu takkan ada ke? tapi yang kuat tuh kuat sangat ke? ke pura-pura kuat? atau yang lemah pura-pura lemah tapi sebenarnya kuat?

ada yang gembira dan lebih gembira bila sendiri. ada yang gembira dan lebih gembira bila ada. ada yang sedih dan lebih sedih bila sendiri. ada yang sedih dan lebih sedih bila ada. ada yang keliru dengan apa yang ada dan apa yang tidak.

yang kumbang tu ada bunga
yang siang tu ada malam
yang pendek ada panjang
yang cantik ada hodoh
yang perempuan ada laki-laki

sudah dijadikan begitu. takkan lari ke mana kalau ditolak atau disimpan erat. kalau sudah jodoh, terlerai pun takkan lepas.

cinta hakiki jugak jangan lupa!


p/s: malas nak pikir, malas nak layan!

No comments: